ПЕРЕДМОВА


Одним з компонентів інженерної освіти є технічне креслення, іншими словами, інженерна графіка, а у ній, розділ – зображення деталей машин з розрізами та визначеними умовностями.

Значна кількість креслеників деталей і складальних одиниць, а також ілюстрацій у підручниках, довідниках та технічній літературі виконується із застосуванням розрізів та перерізів. Оволодіння вміннями і знаннями виконання розрізів підіймає на більш високий рівень просторову уяву майбутніх спеціалістів під час розробки конструкторських документів. Якість та точність виконання таких документів залежить від кваліфікації та вправності інженера.

Даний навчально-наочний посібник є своєрідним варіантом методики викладання з послідовним вивченням відповідного для технічної документації теоретично-практичного матеріалу креслення, призначеного для розвитку просторової уяви, творчих здібностей, самостійного підвищення рівня знань.

Складність засвоєння розділу «Розрізи» обумовлена включенням в нього значної кількості умовностей, якісне вивчення та застосування яких залежить від рівня просторової уяви індивідуума. Швидкість випуску креслеників обумовлена застосуванням великої кількості умовностей і спрощень, які встановлені державним стандартом.

У поданому посібнику в логічній послідовності побудована структура вивчення теорії: формування знань прийому розрізів на зображеннях; виявлення переваги розрізів перед перерізами; призначення розрізів, їх класифікація і зміст правил виконання; визначення різниці зображень розрізів і перерізів; диференціювання (розчлену-вання) деталі на частини, які розташовані перед уявною січною площиною та за нею; визначення тієї частини деталі, яка видаляється; на кресленику заміна виду на розріз; обґрунтування відсутності впливу зображеного на одному виді розрізу на інші види; вміння характеризувати раціональність з’єднання половини виду з половиною розрізу; вивчення умовностей зображення в розрізі деталей через ребро жорсткості; визначення прийомів місцевих і похилих розрізів; виявлення конструктивних форм деталей, які потребують складних розрізів, їх умовностей на зображеннях та ін.

Особлива увага надається вибору раціональних розрізів на одному виді складної за формою деталі, вмінню виконувати розрізи деталі однією площиною з необхідністю зображення розрізу справа і зліва від січної площини.

Відмінність посібника від подібних полягає в тому, що він містить наведені методичні рекомендації на прикладах великої кількості зображень моделей, умовних і реальних деталей простої, більш складної і значно складнішої конструкцій: валів, втулок, дисків, кришок, корпусів та ін., виготовлених різними технологіями. Кожний вид розрізу теоретично вивчається в наочному і проекційному апаратах, одночасно наводяться зразки креслеників деталей з розрізами: одні – лише в аксонометрії, інші – тільки на видах, як на носіях технологічної інформації, а також надані рекомендовані вправи і питання до контролю знань.

Оволодіння змістом навчального матеріалу посібника тісно пов’язане з активізацією пізнавальної діяльності студентів, що перетворює знання на майстерність через введення системи самостійної роботи у навчальний процес, яка змінює співвідношення між інформативним та активним методами.

Зміст посібника спрямований на розвиток творчості, конструювання, моделювання, уваги та спостережливості, активності та плановості у самостійній навчальній роботі студентів.

© Величко В.Л., 2022